مقالات و مطالب علمی

مقالات و مطالب روز دنیا در زمینه شبکه و طراحی سایت

مقالات و مطالب علمی

مقالات و مطالب روز دنیا در زمینه شبکه و طراحی سایت

بدافزارهای مخرب وراه های مقابله با آنها

مردم تمایل دارند کمتر درباره ی اصطلاحات امنیتی بدانند. با این حال، مهم است که یک بار برای همیشه این قضیه حل بشود، زیرا اشنایی با انواع بدافزارها و چگونگی گسترش آنها برای حفظ امنیت امری حیاتی است.

 

 ویروس ها

ویروس کامپیوتری، نام معمولی است  که بیشتر رسانه ها و کاربران معمولی به هر بدافزار می گویند. خوشبختانه، بیشتر برنامه های مخرب، ویروس نیستند. یک ویروس کامپیوتری فایل های میزبان (یا مرتبط به آنها) را تغییر می دهد به طوری که وقتی یک فایل قربانی اجرا می شود، ویروس نیز اجرا می شود.

ویروس های خالص امروزه شایع نیستندوکمتر از 10 درصد از همه بدافزارها را تشکیل می دهند. این میتواندیک خبرخوب باشدچون ویروس ها توانایی آلوده کردن فایل های دیگر را دارند، همین ویژگی باعث می شود بسیار سخت از شرشان خلاص شد، برنامه های آنتی ویروس این کار را به درستی انجام میدهند و در بسیاری از موارد،  پرونده های الوده را به همراه فایل آلوده به طور قطعی قرنطینه یا حذف می کنند.

 

 

 تروجان ها

کرم های کامپیوتری که توان سلاح انتخابی برای هکرها را داشتند جایگزین تروجان ها شده اند. تروجان ها برنامه های پذیرفته شده ای میباشند ، اما حاوی دستورالعمل های مخرب هستند. آنها قدمت طولانی تر از ویروس های کامپیوتری دارند، و رایانه های فعلی را بیش از هر نوع بدافزار دیگر آلوده کرده اند.

یک تروجان باید توسط قربانی آن برای انجام کار خود اجرا شود. تروجان ها معمولا از طریق ایمیل وارد می شوند و یا در هنگام بازدید از وب سایت های آلوده به کاربران فشارایجادمیکنند. محبوب ترین نوع تروجان،  نرم افزار آنتی ویروس جعلی است که ادعا می کند که شما آلوده شده و سپس دستورالعملی برای شماارائه میکنند واجرای یک برنامه برای پاک کردن کامپیوتر شما میخواهد، کاربران طعمه میشوند و تروجان ریشه می گیرد.

دفاع در برابر تروجان ها به دو دلیل دشوار است: آنها می توانند به راحتی تولید شوند (مجرمان سایبری به طور معمول کیت های ساخت تروجان را تولید می کنند) و توسط فریب دادن کاربران نهایی گسترش می یابد - که پچ، فایروال و دیگر دفاع های سنتی نمی توانند متوقف شان کنند. نویسندگان تروجان هر روز میلیون ها کیت از تروجان ها را منتشر میکنند. آنتی ویروس ها بهترین تلاش خود را برای مبارزه با تروجان ها می کنند، اما متاسفانه شبه کد های زیادی برای شناسایی وجود دارد.

 . هیبرید ها و اشکالات آن

امروزه اکثر نرم افزارهای مخرب ترکیبی از برنامه های مخرب سنتی هستند که اغلب شامل قطعات تروجان ها و کرم ها و گاه ویروس ها هستند. معمولا بدافزار در آخر به شکل یک تروجان با کاربر روبرومیشود، و یک بار اجرا می شود، وقربانیان بیشتری را طعمه میکندودر شبکه مثل یک کرم منتشر میشود.

بسیاری از برنامه های مخرب روت کیت ها یا برنامه های مخفی را در نظر گرفته اند. اساسا، برنامه های مخرب تلاش می کنند سیستم عامل  های پایه ای را تغییر دهند تا کنترل همه چبزرا به دست اورند و برنامه های ضد ویروس را از بین ببرند. برای خلاص شدن از این نوع برنامه ها، شما باید اجزای کنترلی را از حافظه حذف کنید، واز اسکن انتی ویروس برای پاک سازی استفاده کنید.

رباتها اساسا ترکیبی از تروجان و کرم هستند که تلاش میکنند از  مشتریان به عنوان بخشی از یک شبکه بزرگ سوء استفاده کنند. Botmaster ها دارای یک یا چند سرور "فرمان و کنترل" هستند که مشتریان ربات را برای دریافت دستورالعمل های به روز رسانی خود بازرسی می کنند. Botnet ها از چند هزار رایانه خطرناک تا شبکه های عظیم با صدها هزار سیستم تحت کنترل یک Bot  تشکیل می شوند. این Botnet ها اغلب توسط جنایتکاران دیگر اجاره می شوند و سپس از آنها برای اهداف نابخردانه خود استفاده می کنند.

 

 باج افزارها

برنامه های مخربی هستند که  داده های قربانیان را رمزگذاری میکند و آن را به عنوان گروگان  نگه می دارد و در انتظار یک پرداخت رمزنگاری شده می شوند.این راه حل تبدیل به یک درآمد غیر قابل چشم پوشی شده است که هنوز در حال رشد است. باج افزارها اغلب شرکتها، بیمارستان ها، ادارات پلیس و حتی کل شهر را فلج میکنند.

بیشتر باج افزارها تروجان هستند، بدین معنا که آنها باید از طریق مهندسی اجتماعی به نوعی گسترش پیدا کنند. پس از اجرا، اغلب فایلهای کاربران را چندین دقیقه در نظر گرفته و رمزگذاری می کنند، گرچه بعضی از آنها در حال حاضر یک رویکرد «تامل و بررسی» را پیش می گیرند. بامدیریت نرم افزارهای مخرب می توانید بفهمید که دقیقا چه مقدار باج میتوانند از قربانی  بگیرند.

 از عمل کرد باج افزارها  میتوانمانند هر نوع برنامه مخرب دیگر جلوگیری کرد، اما وقتی یکبار اجرا می شوند، بدون خسارت و تأیید اعتبار، سخت است که آسیب آن ها را از بین برد. طبق برخی مطالعات، حدود یک چهارم قربانیان باج را پرداخت می کنند و حدود 30 درصد  فایل های خود را باز نمی کنند. در هر صورت، باز کردن قفل فایل های رمزگذاری شده، حتی اگر ممکن باشد، ابزار خاصی، نیاز دارد بهترین توصیه این است که مطمئن شوید که نسخه پشتیبان آفلاین تهیه کنید و تمام فایل های مهم را داشته اید.

 

 نرم افزارهای مخرب بدون فایل

بدافزار بدون فایل واقعا دسته ای متفاوت از نرم افزارهای مخرب نیست، بلکه بیشتر تفاوت در توصیف نحوه بهره برداری و تحرک آنها است. بدافزار سنتی با استفاده از فایل های سیستمی ، سیستم های جدید را آلوده می کند.  بدافزاری، که امروزه بیش از 50 درصد از تمام بدافزارها را تشکیل می دهد و در حال رشد است، که به طور مستقیم از فایل ها یا فایل سیستمی استفاده نمی کنند. در عوض آنها تنها در حافظه و یا استفاده از دیگر اشیاء "غیر پرونده" OS مانند کلید های رجیستری، API ها یا وظایف برنامه ریزی شده مورد استفاده قرار می گیرند.

بسیاری از حملات فیشینگ با بهره برداری از یک برنامه قانونی موجود، باتبدیل شدن به "فرآیند فرعی" جدید یا با استفاده از ابزارهای قانونی موجود در سیستم عامل (مانند PowerShell مایکروسافت) شروع می شوند. نتیجه نهایی این است که حملات فیشینگ برای تشخیص و توقف سخت تر است. اگر شما قبلا با خیلی از تکنیک ها و برنامه های معمول حمله فیشینگ آشنا باشید، احتمالا باید حرفی برای گفتن در امنیت رایانه ای داشته باشید.


نرم افزار جاسوسی

نرم افزارهای جاسوسی اغلب توسط افرادی که می خواهند بر روی فعالیت های رایانه های عزیزانشان یانزدیکانشان  نظارت داشته باشند استفاده می شود. البته در حملات هدفمند، مجرمان می توانند از نرم افزارهای جاسوسی برای ورود به کلید های قربانیان و دسترسی به کلمات عبور یا مالکیت معنوی استفاده کنند.

برنامه های تبلیغاتی و جاسوسی معمولا خیلی ساده قابل حذف هستند، اغلب به این دلیل هدف استفاده از آن ها زیاد تخصصی نیست. روش مقابله این است که فایل اجرایی مخرب را پیدا کنید و از اجرای آن جلوگیری کنیدسپس انها به راحتی از بین می روند.

نگرانی بسیار بزرگتری نسبت به ابزارهای تبلیغاتی و جاسوسی واقعی دارد، مکانیسمی است که در سوءاستفاده از رایانه یا کاربر استفاده می شود، مهندسی اجتماعی که باعث اجرای  نرم افزار ناخواسته یا ده ها مورد دیگر از سوء استفاده  های  مختلف می شوند. این به این دلیل است که اگر چه برنامه های جاسوسی یا برنامه های تبلیغاتی مزاحم نیستند، همانطور که می گویند، یک تروجان با دسترسی از راه دور به backdoor، از روش های مشابه برای شکستن استفاده می کنند. برنامه های تبلیغاتی / جاسوسی باید به عنوان هشداری مطرح شوند که دستگاه یا کاربر از ضعفی که نیاز به اصلاح دارد، قبل از اینکه اتفاقی رخ دهدآگاه شود.

 

پیدا کردن و ازبین بردن نرم افزارهای مخرب

امروزه بسیاری از برنامه های مخرب به عنوان یک تروجان یا کرم شروع می شوند، اما رفته رفته به یک Botnet تبدیل میشود و دسترسی مهاجمان را به کامپیوتر و شبکه محدودمیکنند. بسیاری از حملات تهدید مستمر (APT) از این راه شروع می شوند: آنها از تروجان ها استفاده می کنند تا کنترل صدها یا هزاران شرکت را بدست بیاورند، در حالی که درحملات انسانی هدف مالکیت معنوی است. هدف اکثریت نرم افزارهای مخرب برای سرقت پول - به طور مستقیم از حساب بانکی یا به طور غیر مستقیم با سرقت گذرواژه ها یا هویت ها است.

اگر شما خوش شانس باشید، می توانید برنامه های مخرب را با استفاده از برنامه هایی مانند Autoruns مایکروسافت، Microsoft Process Explorer یا Runner Silent پیدا کنید. اگر برنامه مخرب رمزنگاری شده است، ابتدا لازم است که مولفه پنهان را از حافظه حذف کنید (در صورت امکان)، سپس بر روی باز کردن بقیه برنامه کار کنید. اغلب،باید ویندوز مایکروسافت را به حالت ایمن بوت کرد یا از طریق روش دیگری، اجزای مشکوک را خنثی کرد (گاهی اوقات با تغییر نام آن)، و با یک یا چند بار اسکن آنتی ویروس خوب آن را پاکسازی کرد تا پس از پاک کردن بخش مخفی، از بین برود.

متاسفانه، پیدا کردن و حذف اجزای برنامه های مخرب فردی می تواند یک کار احمقانه باشد. به سادگی ممکن است اشتباهی رخ دهد و  یک جزئی از سیستم از دست برود. به علاوه، شما نمی دانید که آیا بدافزار، سیستم را ویرایش و آلوده کرده است یا خیر.


. کرم ها

سابقه کرم ها حتی طولانی تر از ویروس های کامپیوتری است. ایمیل، آنها را در اواخر دهه 1990 به  عرصه تکنولوژی آورد، و حدودیک دهه، عناصر امنیتی کامپیوتر توسط کرم های مخرب که به عنوان ضمیمه پیام وارد می شدند، درگیر شدند. یک نفر یک ایمیل جاسوسی را باز می کرد و کل شرکت به کرم آلوده می شد.

تمایزکرم این است که خود تکرار میباشد. کرم Iloveyou را بشناسید: زمانی که منتشر شد، تمام ایمیل های کاربران در جهان، سیستم ها وشبکه های تلویزیونی را به زانو در آورد. چند کرم دیگر، از جمله SQL Slammer و MS Blaster، ..... بااین حجم از خراب کاری و اسیب ممکن نیست که کرم ها فراموش شوند.

کرم ها بسیار مؤثر و ویران کننده هستند، توانایی آن ها در گسترش بدون نیاز به کاربر است. در مقابل، ویروس ها نیاز دارند که حداقل یک کاربر نهایی آن را اجرا کند، قبل از اینکه بتواند دیگر فایل ها و کاربران بی گناه را آلوده کند. کرم ها از فایل ها و برنامه های دیگر برای کثیف  کاری استفاده می کنند. به عنوان مثال، کرم SQL Slammer یک آسیب پذیری (تکه تکه شده) را در مایکروسافت SQL در اختیار داشته است تا بیش از 10 دقیقه  تقریبا در هر سرور استSQL متصل به اینترنت را آلوده کند، که یک رکورد است و هنوز هم پابرجا 
ا

wpa3

WPA3 چیست؟

استاندارد امنیتی WPA3 Wi-Fi برای برطرف کردن کمبودهای WPA2 میباشد تا امنیت شبکه های بی سیم شخصی، شرکت ها و IoT را بهبود دهد.

Wi-Fi Alliance در سال های اخیر اولین اقدام امنیتی WPA3 را برای Wi-Fi معرفی کرده است. مهمترین افزوده ها به پروتکل امنیتی جدید باعث حفاظت بیشتری برای رمزهای عبور ساده، رمزگذاری فردی برای شبکه های شخصی و شبکه های باز یا حتی رمزگذاری ایمن تری برای شبکه های سازمانی میشود.

استاندارد WPA ) Wi-Fi Protected Access) در سال 2003 برای جایگزینی WEP منتشر شد و نسخه دوم WPA سال بعد نیز عرضه شد. نسخه سوم WPA یک بروزرسانی طولانی مدت و بسیار مورد استقبال بود که از صنعت Wi-Fi، و میلیون ها کاربر معمولی Wi-Fi در سراسر جهان بهره می برد، هرچند ممکن است همه این موضوع را ندانند .

WPA3 در ماه ژانویه معرفی شد و در ماه ژوئن برنامه صدور گواهینامه Wi-Fi Alliance برای WPA3-Personal  که رمزگذاری انفرادی و  WPA3-Enterprise را فراهم می کند، آغاز شد. قدرت رمزنگاری با این پروتکل جدید برای شبکه های انتقال داده های حساس تقویت میشود. همچنین Wi-Fi Alliance همراه با این دو حالت ، Wi-Fi Easy Connect را نیز معرفی کرد که این ویژگی به منظور ساده سازی روند اتصال دستگاه های Wi-Fi بدون نمایشگر، مانند دستگاه های IoT، اعمال میشود. و Wi-Fi Enhanced Open، یک ویژگی اختیاری است که اجازه می دهد تا رمزگذاری بدون درز در شبکه های محلی Wi-Fi باز، انجام شود.

 

WPA3-Personal رمزگذاری امن تر  و شخصی تر

WPA3 طور کلی رمز گذاری  Wi-Fi را بهبود میبخشد، به لطف تایید همزمان از (Equals SAE) که جایگزین روش تأیید اعتبار (Pre-Shared Key (PSK استفاده شده در نسخه های قبلی WPA شده است. این باعث عملکرد بهتر درشبکه های WPA3 شخصی با رمز عبور ساده است، که هکرها با استفاده از-brute-force- تلاش های مبتنی بر dictionary  را در راستای نفوذ انجام میدهند.

رمزگذاری با WPA3 شخصی تر است. کاربران شبکه WPA3 شخصی، هرگز نمیتوانند به ترافیک کاربر دیگری دست پیدا کنند، حتی زمانی که کاربر دارای رمز عبور Wi-Fi است و با موفقیت متصل شده است.

Wi-Fi Easy Connect در حال طراحی است تا اتصال دستگاه های Display-less و IoT را به Wi-Fi آسان تر کند. این ویژگی ممکن است یک روش با دکمه مشابه WPS باشد، اما احتمال روشهای دیگری مانند اسکن یک کد QR از دستگاه از گوشی هوشمند به منظور اتصال ایمن دستگاه را نیز اضافه کند.

 

WPA3-Enterprise دارای مقیاس بزرگ Wi-Fi است

برای WPA3-Enterprise، امنیت 192 بیتی افزوده شده تا حفاظت بهتری ارائه دهد. این ممکن است یک ویژگی استقبال شده برای نهادهای دولتی، شرکت های بزرگ و دیگر محیط های بسیار حساس باشد. با توجه به اجرای خاص RADIUS سرور، حالت امنیت 192 بیتی در WPA3-Enterprise ممکن است نیاز به به روز رسانی مربوط به اجزای سرور EAP در سرور RADIUS باشد.

 

Wi-Fi Enhanced Open رمزگذاری را برای شبکه های عمومی ارائه می کند

یکی از بزرگترین پیشرفت های انجام شده Wi-Fi Enhanced Open است. این ویژگی اجازه می دهد که ارتباطات Wi-Fi در شبکه های باز (کسانی که بدون رمز عبور) متصل میشوند،  به طور منحصر به فرد رمزگذاری شده و بین نقطه دسترسی و کابران، که بر اساس رمزOWE است، با استفاده از فرامین مدیریت حفاظت شده، امنیت ترافیک بین نقطه دسترسی و دستگاه های کاربر برقرار شود.

 Wi-Fi Enhanced Open مانع از دسترسی کاربران به ترافیک وب سایت های دیگر و یا انجام حملات مانند ردگیری اطلاعات می شود. همه ی این کارها در پس زمینه انجام می شود، بدون نیاز به کاربران برای ورود به هر رمز عبور و انجام هر چیزی متفاوت از اتصال ساده که دقیقا شبیه شبکه های باز کارایی دارد.

اگر چه Enhanced Open در واقع بخش رسمی از مشخصات WPA3 نیست، احتمالا در همان زمان WPA3 محصولات اضافه خواهد شد. این یک ویژگی اختیاری برای فروشندگان است که به محصولات خوداضافه کنند. علاوه بر این، پشتیبانی از اتصالات open-uncrypted نیز اختیاری است. بنابراین، احتمال دارد برخی از فروشندگان AP و روتر در آینده  استفاده از Wi-Fi Enhanced Open (یا به طور پیش فرض آن را فعال کند)، اگر WPA3 استفاده نشود، مجبور به استفاده از Wi-Fi Enhanced Open شوند.

 

تصویب WPA3 ممکن است طول بکشد

در مورد زمان بندی، پذیرش گسترده WPA3 یک شبه اتفاق نخواهد افتاد. چندین دستگاه Wi-Fi که از WPA3 پشتیبانی می کنند باید در پایان سال 2018 ظاهر شوند، اما پشتیبانی WPA3 هنوز یک ویژگی اختیاری است و ممکن است برای گواهی Wi-Fi Alliance تا دو سال مجاز نباشد. بعضی از فروشندگان ممکن است به صورت اختیاری نسخه های نرم افزاری را با قابلیت WPA3 به محصولات موجود بیافزایند اما هیچ تضمینی وجود ندارد. همچنین لازم به ذکر است که برخی از قابلیت های WPA3 ممکن است نیاز به به روز رسانی سخت افزاری در محصولات داشته باشند.

علاوه بر این، ممکن است سالها طول بکشد تا مصرف کنندگان و شرکت ها ارتقا یابد.

حتی اگر یک کاربر لپ تاپ یا گوشی هوشمند با قابلیت WPA3 را خریداری کند، به یاد داشته باشید که شبکه باید از WPA3 برای به دست آوردن هر یک از پیشرفتهای امنیتی پشتیبانی کند، هرچند دستگاه WPA3 همچنان قادر به اتصال به شبکه WPA2 خواهد بود.

در خانه، یک کاربر کنترل شبکه دارد و میتواند روتر و دستگاه را به WPA3 ارتقا دهد. با این حال، هزینه های مربوط به شبکه های بزرگتر ممکن است به معنای یک زمان طولانی برای پذیرش WPA3 توسط شرکت ها و سازمان ها باشد. این نیز می تواند حتی برای نقاط حساس شبکه های عمومی محلی نیز باشد، زیرا اینترنت بی سیم معمولا یک سرویس  پولی است.

WPA3-Personal حالت انتقال را فراهم می کند تا مهاجرت تدریجی به یک شبکه شخصی WPA3 را اجازه دهد و در عین حال اجازه اتصال WPA2-Personal را نیز بدهد. با این حال، مزایای کامل WPA3-Personal فقط هنگامی متوجه می شوید که شبکه در حالت WPA3 تنها است. مزایا که از دست داده اند و تأثیرات امنیتی در حالت گذار در این نقطه ناشناخته است؛ این امر به طور بالقوه می تواند یکی از دلایل عدم استفاده از شبکه WPA3 باشد، تا زمانی که WPA3 دستگاه ها و کاربران نهایی بیشتری در بازار وجود داشته باشد.

 

بدون محدودیت پتانسیل Wi-Fi Enhanced

مسئله دیگری که با Wi-Fi Enhanced Open در نظر گرفته شده است این است که ممکن است برخی از کاربران احساس امنیت نادرست کنند. مهم این است که درک کنیم که اگرچه کاربران رمزگذاری فردی را برای محافظت در برابر شنود اطلاعاتی در ترافیک خود دریافت می کنند، اما هنوز دارای امنیت کامل نیستند. هویت کاربران در شبکه WPA3 تأیید نمی شوند، بنابراین کاربران آسیب پذیرتر از اتصال به شبکه خصوصی خود در خانه، کار یا مدرسه می باشند.

در هنگام استفاده از شبکه گسترش یافته Wi-Fi Enhanced، به یاد داشته باشید که هر شبکه باز در دستگاه های کاربر مشترک می تواند برای کاربرانی که به آن متصل هستند باز باشد. با توجه به این که دسترسی به رمز عبور نیست، همچنین می توان گفت که Wi-Fi Enhanced Open هیچ گونه تاثیری در جلوگیری از شبکه های جعلی honeypot نخواهد داشت.

در حال حاضر، بیشتر دستگاه های Wi-Fi به وضوح نوع امنیت Wi-Fi را که در شبکه فعال است نشان نمی دهد. این امر می تواند یک مشکل با Wi-Fi Enhanced Open باشد، زیرا حتی برای کاربران دارای یک دستگاه پشتیبانی شده، تعیین اینکه آیا شبکه های شخص ثالث، مانند نقاط دسترسی عمومی، حفاظت را فعال کرده اند، آسان نیست. این به فروشندگان دستگاه و سیستم عامل ها بستگی دارد تا چگونگی نمایش قابلیت های امنیتی شبکه ها را بهتر کنند. ما امیدواریم که اگر شبکه های Wi-Fi Enhanced را فعال کرده پس از آن هشداری مشابه هشداری که برای شبکه های باز به کاربر داده میشد، نمایش داده شود.

 

 

 

 

چگونه رتبه الکسای وب سایت خود را بهبود دهیم


 رتبه الکسا (Alexa)  چیست و چرا اهمیتی دارد؟

الکسا معیاری است که خلاصه ای از عملکرد وب سایت شما و حتی رقیبان شما را در مقایسه تمام وب سایت های موجود در وب سراسر دنیا نمایش می دهد. امروزه، بسیاری از افراد برای ارزیابی ‌عملکرد کسب و کار خود، به رتبه الکسای وبسایت توجه می‌کنند. از این رو، با بهینه کردن رتبه الکسای وبسایت خود می‌توانید به مشتریان بیشتر و در نتیجه به درآمد بیشتری از سایت خود دست یابید.

به گفته بعضی از وبمستران قدرت یک وب سایت در دنیای آنلاین در قالب رتبه الکسا معنی می‌شود. شرکت الکسا که متعلق به آمازون است روزانه تعداد بازدیدکنندگان سایت ها را در ۳ ماه اخیر تخمین زده و هر کدام از وبسایت‌ها را با سایر وبسایت‌ها مقایسه می‌کند.

 سایت‌هایی با تعداد بازدیدکننده بیشتر، رتبه الکسای کمتری (بهتر) خواهند داشت.

 البته معیارهای دیگری مانند زمان سپری شدن کاربران در وبسایت، نرخ کلیک(CTR)، نرخ پرش(bounce rate)، کیفیت بازدیدکاربران، سرعت سایت،‌ رابط کاربری سایت و نیز در تعیین رتبه الکسا تاثیر دارد.

 

اثر توجه نکردن  به رتبه الکسا

اگر شما به رتبه الکسای وبسایت خود توجه نکنید،‌ ممکن است سایر تلاش‌های شما برای دیده شدن کسب و کارتان مفید نباشد. چرا که رتبه الکسا نشان می‌دهد که سایت شما به نسبت سایر سایت‌های موجود تا چه حد محبوب است و ترافیک بیشتری دارد. از این رو، رتبه الکسا تنها به ترافیک وبسایت شما وابسته نیست، بلکه به میزان تغییرات ترافیک سایر وبسایت‌ها نیز بستگی دارد.

 

تعداد بازدیدکننده و رتبه الکسا به گفته سایت الکسا

اگر ۱۰۰ کاربر که  نوار ابزار الکسا را نصب کرده اند روزانه به وب سایت شما سر بزنند آنگاه  می توانید انتظار داشته باشید که  رتبه الکسا شما برای ماه بعد به زیر ۱۰۰۰۰۰ برسد.

برای داشتن رتبه الکسا زیر ۲۰۰۰۰  باید روزانه ۳۰۰-۵۰۰ بازدید داشته باشید.

برای داشتن رتبه الکسای زیر ۱۰۰۰۰ باید روزانه حدود ۳۰-۵۰۰ بازدیدکننده داشته باشید.

با داشتن ۱۰۰۰-۱۵۰۰ بازدیدکننده به راحتی می توانید رتبه الکسا زیر ۵۰۰۰ داشته باشید.

برای داشتن رتبه الکسا زیر ۵۰۰۰۰ باید روزانه ۲۰۰ تا ۲۵۰ فرد از وب سایت شما بازدید کنند

رتبه الکسا برای بازاریابان ابزاری بسیار حائز اهمیت است چرا که میزان پتانسیل سایت را مشخص می کند. داشتن رتبه الکسای پایین‌‌تر باعث افزایش میزان تبلیغات کلیکی CPC می شود که ازشبکه تبلیغاتی دریافت می کنید و یا حتی می تواند کمکی باشد برای اینکه تبلیغات همسان بهتری به وب سایت شما داده شود.

 

نحوه محاسبه رتبه الکسا چگونه است؟

شما برای مشاهده رتبه الکسای وبسایت‌های مختلف می‌توانید به سایت الکسا مراجعه کرده و با وارد کردن سایت مورد نظر خود، رتبه الکسای آن سایت را مشاهده کنید. همچنین، برای اطلاع از وبسایت‌هایی که  آن سایید. همچنین، برای اطلاع از رتبه الکسای وبسایت‌هایی که به آن‌ها مراجعه می‌کنید، می‌توانید افزونه الکسا را به مرورگر کروم خود اضافه کنید و همزمان با ورود به هر سایت،‌رتبه الکسای آن را نیز مشاهده کنید.

 

تغییر در ترافیک وبسایت تا چه حد بر رتبه الکسا موثراست؟

نمودار زیر توسط شرکت الکسا منتشر شده است و بیانگر آن است که در وبسایت‌هایی که رتبه الکسای خوبی ندارند،‌ کوچکترین تغییرات در تعداد بازدیدها تاثیر زیادی در رتبه الکسا دارد. اما امکان ایجاد تغییر در وبسایت‌هایی که رتبه الکسای خوبی دارند، رقابتی‌تر و پیچیده‌تر می‌شود.

 

در ادامه با راهکارهای بهینه کردن رتبه الکسای یک وبسایت آشنا می‌شوید.

14 راه  برای بهبود رتبه الکسا

در این بخش به ۱۴ روش برای بهبود رتبه الکسا می پردازیم.

 

1.افزایش  ترافیک سایت

ترافیک سایت را بالا ببرید. ترافیک، مهم  ترین مولفه تاثیرگذار در رتبه الکسا می باشد. از وبلاگ نویسی شروع کنید و برای مخاطبان نوشته ها و مقاله های مفید و جذاب بنویسید. اگر مخاطبان شما اطلاعات ارزشمند و جدیدی را از سایتتان دریافت کنند، منتظر محتواهای آینده شما خواهند رفت و مجددا به سایت شما مراجعه خواهند کرد.
آن‌ها حتی ممکن است محتواهایی که برایشان جذاب بوده را در رسانه‌های اجتماعی مختلف منتشر کنند و یا مطالعه آن را به دوستان خود پیشنهاد دهند. در نتیجه به صورت ضمنی مخاطبان خود را تشویق به انتشار محتواهای شما از طریق توییتر، فیسبوک، گوگل پلاس و دیگر شبکه های اجتماعی شوند.

 

2:لینک سازی باکیفیت و مرتبط

یک لینک های مرتبط و با کیفیت بسازید. ایجاد بک لینک، اگرچه مانند گذشته آنقدر مهم نیست. اما هنوز هم یکی ازموثرترین فاکتورهای افزایش ترافیک وب سایت شماست

شما با ایجاد لینک به سایر سایت‌های معتبر در مطالبتان، به سایتتان اعتبار می‌بخشید و باعث می‌شوید که موتورهای جست‌وجو مطالب شما را بهتر پیدا کنند. شما همچنین می‌توانید به سایر مطالب خود در وب‌سایتتان لینک دهید و با این کار مخاطبان خود را به مطالعه سایر مطالب مرتبط با آن‌‌‌ها که در وبسایت شما است، تشویق کنید.
روی هم رفته، هم لینک های ورودی و هم لینک های داخلی، به موتورهای جستجو کمک می‌کنند تا محتوای سایت شما را درک کنند و تعیین کنند که سایت شما چقدر برای بازدیدکنندگان ارزشمند است. البته لینک دادن بیش از حد، موجب کاهش اعتبار یا خوانایی وب سایت شما می ‌شود و ممکن است موتورهای جستجو به

دلیل استفاده ی بیش از حدازاین قابلیت شماراجریمه کنند
البته توجه داشته باشید که از چه سایتی بک لینک دریافت می کنید. اگر در وب سایت های خوبی بک لینک قرار ندهید، ضررش بیشتر از فایده اش خواهد بود.

2.کلمه کلیدی متناسب با کسب و کار شما

شما باید کلمات کلیدی متناسب با صنعت خود را شناسایی کنید و وبسایتتان را متناسب با آن‌ها بهینه کنید. انتخاب کلمات کلیدی‌ متناسب با کسب و کارتان می‌تواند ترافیک بیشتری برای وب‌سایت شما ایجاد کند و در نتیجه رتبه الکسای وبسایت شما را بهبود دهد.

 

4.بررسی رقیبان

استراتژی رقیبان خود را شناسایی کنید. این کار می‌‌تواند به شما کمک کند تا از نقاط قوت آن‌ها استفاده کنید و اشتباهاتی‌ که آن‌ها انجام داده‌اند را دیگر تکرار نکنید.

 

5.سئوداخلی

انجام دادن سئو ممکن است کمی پیچیده و سخت باشد، اما می‌تواند تا حد زیادی به بهبود رتبه الکسای وب‌سایت شما کمک کند. سئو تنها به معنای بیشتر دیده شدن وبسایت شما نیست، بلکه باید وبسایت شما تجربه کاربری خوبی برای مخاطبان شما ایجاد کند.

 

6..به اشتراک گذاری مطالب

محتواهای خود را در تمام رسانه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید تا ترافیک جدید و در مقیاس بالا برای خود به دست آورید.

 

7.باز نویسی مطالب  قدیمی

شما باید محتواهایی‌ که قبلا نوشته‌اید را دوباره بررسی کنید و اگر لازم است نکاتی به آن‌ها اضافه و یا از آن کم کنید. همچنین، باید تکنیک‌های جدید سئو را روی پست‌های قدیمی خود نیز پیاده سازی کنید.

 

8.نوار الکسا

نوار ابزار الکسا را روی مرورگرتان نصب کنید تا بتوانید هر لحظه ترافیک سایت خود را مشاهده کنید و همچنین رتبه خود را در الکسا دنبال کنید. بدین صورت با آگاهی ساده و هر روزه تلاش های خود را می سنجید و برای بهینه کردن تلاش های آینده خود برنامه ریزی می کنید.

 

9.ابزارک الکسا

ابزارک الکسا را اضافه کنید. با چند حرکت ساده می توانید ابزارک الکسا را در وب سایت وردپرسی خود اضافه کنید.
در اولین مرحله باید کدی که الکسا به شما می دهد را کپی و پیست کنید و سپس به راحتی نشان وب سایت خود را به com بنویسید.

 

10..ثبت وب سایت در الکسا

وب سایت خود را در الکسا ثبت کنید.به alexa.com بروید و یک حساب کاربری ایجاد کنید. وب سایت خود را ثبت کنید. یکی از متدهای زیر را انتخاب کنید (معمولا متد دوم، رایج تر و راحت تر است.) تا الکسا وب سایت شماراتاییدکند.
متد یک : فایل تایید الکسا را در پوشه اصلی وب سایت خود قرار دهید.
متد دو: آی دی الکسا را در صفحه اصلی قرار دهید.
متد سه: گواهی معیارهای سایت فقط در نسخه الکسا پرو

 

مشارکت با کاربران

با کاربرانی که دیدگاهشان را در زیر پست های شما در سایت یا شبکه های مجازی به اشتراک میگذارند، مشارکت داشته باشید.

 

اشتراک در خبرنامه

یک فرم اشتراک خبرنامه باعث می شود ترافیک سایت شما افزایش پیدا کند. این کار به سادگی امکان پذیر است. یکی از محبوب ترین سیستم های اتوماسیون ارسال ایمیل، mailchimp است که می توانید از آن استفاده کنید.

 

نوشتن مقاله  دررابطه با الکسا

نوشتن مطلب در مورد الکسا و سئو بنویسید. مطالبی که به الکسا و سئو کمک می کند که مخاطبان بتوانند از آن استفاده کند می تواند در رتبه الکسا تاثیر گذار باشد. با این روش میزان ترافیک را به سمت بلاگ خود افزایش می دهید.

 

تبلیغات دیجیتال

اگر شما برای برند خود تبلیغات دیجیتال مانند تبلیغات همسان، بنری، ویدئویی و انجام دهید و دکمه فراخوانی برای اقدام(CTA) موجود در تبلیغات را به وبسایت خود لینک دهید، می‌توانید ترافیک زیادی از این طریق به دست آورید که بر رتبه الکسای وبسایت شما تاثیر مثبت دارد.

 

اثر سئو بر روی الکسا

وقتی بحث از سئو می‌شود مهم است که بدانید وب سایتتان چطور کار می کند. سئو استراتژی بسیار مهمی است که سزاوار صرف مقدار قابل توجهی از زمان و توجه شماست. ولی سئو فقط به بهبود نمایش دادن و دیده شدن وب سایت محدود نمی‌شود. بلکه به بهتر کردن وب سایت برای مشتریان نیز مرتبط است؛ مشتریانی که از سایت شما به عنوان راهی برای ارتباط با برند شما استفاده می‌کنند. بدون وجود تجربه‌ی کاربری خوب، امید اندکی وجود دارد که بتوانید مشتریان فعلی خود را حفظ کنید یا مشتریان بالقوه را به مشتریان بالفعل تبدیل کنید.لازم به ذکر است که بدانید سئو تاثیر بر افزایش ترافیک وبسایت و درنتیجه بر رتبه الکسای سایت شما خواهد داشت.

دانستن رتبه تان راهی است که می تواند کمک کند که آیا سئو به درستی در وب سایت شما استفاده شده است و یا اینکه نیاز به بهبود دارد. برای آنالیز این معیار، ابزارهایی  بسیاری وجود دارد که مشخص می کند سئو شما چقدر خوب کار می کند. مشهورترین ابزار برای ارزیابی این معیار رتبه الکسا است. اما چقدر رتبه الکسا برای سئو شما اهمیت دارد؟

بیشتر متخصصین سئو پیشنهاد می دهند که از سئو برای بهبود الکسا استفاده نکنید. اما چرا زمانی که تکنیک‌های سئو را برای وب سایتتان استفاده می کنید، رتبه الکسا به صورت صعودی بهبود می یابد! آیا این نشان دهنده این نیست که بهترین تکنیک برای الکسا سئو است؟!

یکی از مزایای رتبه الکسا، افزایش قابل توجه رتبه صفحه در موتورهای جستجو می باشد و همچنین رتبه بالاتری از الکسا می تواند سبب محتواهای بیشتری از طرف نویسندگان مهمان شود چرا که افراد بیشتری تمایل پیدامیکنندکه برای وبسایتی بارتبه بالاتربنویسند.
می توان گفت سئو به طور مستقیم بر روی الکسا تاثیر نخواهد داشت ولی می توانید با بهبود مواردی از سئو به رتبه الکسای بهتری دست یابید. برای هر پست خود از اطلاعات Meta استفاده کنید مانند keyword phrases, title و description.
مطمئن شوید title در برگیرنده همان کلید واژه ای باشد که میخواهید رتبه اش را افزایش دهید. به تمامی تصاویر خود alt tag اضافه کنید. زیرا این عامل، باعث افزایش مولفه Image’s SERP در موتور جستجوگر گوگل می شود و در نتیجه ترافیک شما را بالا می برد. از لینک های on-page و  off-page به درستی استفاده نمایید.

 

مزایای داشتن رتبه الکسای پایین

هدف اصلی یک وب سایت تولید درآمد است و درآمدی که از طرف سوم ایجاد می شود. تبلیغ دهندگان با استفاده از رتبه الکسا ارزش سرمایه گذاری بر روی وب سایت شما را ارزیابی می کنند.

رتبه الکسا اولین اعتباری است که وب سایت شما در نظر افراد ایجاد می کند. به طور خلاصه می توان گفت:

الکسا ابزار برای سنجش اندازه گیری صنعت شماست

تبلیغ دهندگان برای اندازه گیری پتانسیل وب سایت شما برای تبلیغ از الکسا استفاده می کنند.

وب سایت با رتبه الکسای بالاتر باعث می شود تعداد تبلیغ دهندگان بیشتری به وب سایت شما جذب شوند و تبلیغ دهند.

استفاده بیشتری از کسب و کارتان خواهید داشت چرا که اعتماد نسبت به وب سایت شما افزایش پیدا میکند.  افراد بیشتری تمایل پیدا می کنند در وب سایت شما بنویسند.

به وب سایت شما بیشتر رجوع می شود و کپی کردن مطلب از وب سایت شما افزایش پیدا می کند.

مولفه های بیشتری از وب سایت خود را می توانید در الکسا مشاهده و بررسی کنید مثل مولفه های دموگرافیک مخاطبان خود.