مقالات و مطالب علمی

مقالات و مطالب روز دنیا در زمینه شبکه و طراحی سایت

مقالات و مطالب علمی

مقالات و مطالب روز دنیا در زمینه شبکه و طراحی سایت

لایه های osi

این سوال شاید برای شما هم پیش آمده باشد که  که مدل  OSI چیست؟؟ و یا  به چه طریقی به  ارتباط نرم افزاها در شبکه های کامپیوتری کمک میکند؟ همان طور که میدانید در  سیستم عامل ویندوز  یک سیستم عامل میتواند با شناسایی و نصب اتوماتیک درایورهای سخت افزارها به برنامه نویسان قابلیت های بیشتری برای اضافه کردن امکانات نرم افزارهایشان را بدهد . همین مفهوم با اینکه بسیار در خصوص سیستم عامل ها مهم است در خصوص نر مافزار های تحت شبکه نیز به همین مقدار اهمیت دارد و چگونگی برقرار شدن ارتباطات و شناسایی شبکه ها توسط یکدیگر برای ما بسیار مهم است . 

برای اینکه اهمیت این موضوع را درک کنید پیشنهاد میکنم مقاله قبلی که در خصوص سیستم عامل و درایورها و نرم افزارهای مرتبط با آنها می باشد را مجددا مطالعه کنید . تصور کنید که نرم افزاری قرار است که تحت شبکه به سیستم دیگری متصل شود و تبادل اطلاعات داشته باشد . کسی که نرم افزار تحت شبکه را می نویسد برای شبکه درایور نمی نویسد ، فقط به شکلی نرم افزار خود را می نویسد که سیستم عامل بتواند تحت شبکه موارد منتقل شده را درک کند . سازنده کارت شبکه برای کارت شبکه خود درایوری را ارائه می دهد که به وسیله آن این سیستم عامل کارت شبکه را براحتی تشخیص و با آن ارتباط برقرار می کند . این سیستم عامل ویندوز است که قابلیت ارسال داده ها بر روی کارت شبکه و سپس خود شبکه را به شکلی ایجاد می کند که اطلاعات نرم افزار بتواند براحتی از طریق شبکه منتقل شوند . 

البته این یک پیش زمینه در این خصوص است و طبیعتا نمیتوان درک کاملی از موضوع را با این روش بیان کرد . همه چیز تا حدی در زمینه ارسال اطلاعات در شبکه تا حدی پیچیده است . به یاد داشته باشید که کارت شبکه یا همان NIC فقط برای ارسال و دریافت داده ها ساخته شده است . این کارت هیچ چیز در مورد ویندوز و نرم افزار های کاربردی آن نمیداند و حتی در مورد پروتکل ها هم هیچ تصوری ندارد ، در اصل یک دستگاه کاملا Passive محسوب می شود . در مثالی که برایتان گفتم ، در واقع سه لایه کاری را برایتان عنوان کردیم ، لایه نرم افزارهای کاربردی ( Application) ، لایه سیستم عامل ( Operating System ) و لایه فیزیکی سخت افزار . تمامی این لایه های وجود دارند اما نه دقیقا با همین عنوان ، هر کدام از این لایه های به خودی خود به یک سری زیر لایه تقسیم می شوند . 

قبل از اینکه وارد مبحث لایه شویم و عملکرد هر کدام از این لایه ها را بررسی کنیم باید به این نکته توجه کنید که مفاهیمی که من در مورد آنها به شما در این مقاله آموزش می دهم بسیار خلاصه شده است . شما وقتی بر روی local are connection خود راست کلیک کنید همانطوری که در شکل الف مشاهده می کنید ، این قسمت از اجزای مختلفی تشکیل شده است ، اجزایی مانند network client ، network adapter driver و protocol ها و ... هر یک از این اجزاء وابسته به یک یا چند لایه از همان لایه هایی است که عنوان کردیم .